Thera op .reismee.nl

2016 Moldavie vrijwilligers werk

Eerste verslag zorg reis naar Moldavie
Over ruim een half jaar ga ik samen met een collega voor 3 weken naar Moldavie.
www.ouderenzorgmoldavie.nl/
 We werken beide in de ouderen dementerende zorg als verzorgende IG.

We willen graag schoenen kopen en 100 paar winter schoenen kosten 1000 euro of 100 paar zomerschoenen 500 euro we willen dit graag bij elkaar sparen

We zoeken sponsors niet voor de reis die betalen we geheel zelf maar voor het schenken van geld voor schoenen.

ieder mag contact met ons opnemen voor schenkingen of ideeën.

al vast bedankt !

Januari :We hebben onze intake gesprek gehad

We gaan daar werken in de thuiszorg en in het verpleeghuis en alle bijkomende klussen.
De vlucht met Oekraine airlines is al geboekt  we vliegen met 1 overstap in Kieve door naar Chisinau, waar we dan voor een nacht een hotel nemen zodat we de volgende dag  fris en fruitig opgehaald kunnen worden door de sichting SOM naar de plaats Straseni waar de plaats van het verpleeghuis is.
We moeten nog een brief in het engels opstellen en opsturen en een collage maken om ons voor te stellen.
De voertaal is Russisch en Roemeens, dus dat zal een hele beproeving zijn.
S'middags eten we elke dag koolsoep dus de kilo's zullen we ook wel daar laten.(dat is ook geen ramp).
S'avonds 20 minuten lopen naar een dorpje voor ons avond eten en weer terug, dus aan beweging wordt er ook gedaan.
Leuk zin in maar ook spannend.

Ik heb vandaag een pop en een auto en blokken gekocht om weg te geven aan een kind.   Onder tussen heb ik ook mijn EHBO diploma gehaald als vrijwilliger bij het rodekruis ook een onderdeel ( injecteren ) van mijn  BIG scholing weer herhaald. alles wat ik opgefrist hebt kan ik weer gebruiken. toch makkelijk ben weer helemaal up to date!

April: De brief is ondertussen verzonden naar Moldavie,, nu nog een collage maken om me zelf voor te stellen aan de bewoners en ook wat woorden Roemeens leren.

Vorige week een brief terug gekregen na aanleiding van mijn kennismakingsbrief.

Dear Thera ,
Thank you a lot for your letter and CV
It is very interesting
I am sure you can show us and help us in different activities
I will ask my collegue Vlada to write you more info about our activities
If any questions feel free to contact me anytime,
Sincerely
Veronica

Juni: Mijn collega heeft nu echt besloten mee te gaan, ze heeft de brief verzonden naar Vlada. Ik heb van Vlada door gekregen wat ze daar allemaal nodig hebben:                      haaknaalden voor Haken, wol en strengen voor het haken of borduren, 3D stickers voor kaarten en papier voor kaarten;  Kleurpotloden en stiften voor ouderen . En ook nog 2 witte papieren lampen van ikea .

14/7 Al 2 dagen spullen aan het verzamelen hele kokers met breinaalden haaknaalden en knutsel spullen  zeepjes en shampoo, ben er al zo blij mee. Sommige mensen hebben zelfs nieuwe spullen gekocht en  van de hobby zaak van de Horst  in de schoutenstraat mocht ik spullen komen halen alles nieuw. gewoon super lief.

Beste bakkerij ik heb een vraag September ga ik met een collega verzorgende voor 3 weken werken in Mordavie bij een verpleeghuis en opvang voor ouderen. ( 40 ) zoals jullie waarschijnlijk weten is dit het armste land van europa. Ik zou graag wat mee nemen wat echt uit onze streek komt, iets wat makkelijk mee te nemen is een lekkere koek of zo iets.
Ik wil jullie vragen of je dan deze wil schenken voor de ouderen ?

Bakkerij E.de Vries

Bakkerij E.de Vries Kom tegen die tijd maar een keer langs
Een trommel Barneveldse Sprits is altijd en overal welkom ????

Thera Van Oers Hagenbeuk dank je wel dat ga ik zeker doen. gewoon eens iets speciaals voor bij de koffie.

17/7  Vandaag eens even gekeken op miijn papieren hoeveel ik in mijn koffer mag meenemen 23 kg in de koffer en 7 kg in de handbagage en ook waar ik alles laat. Nou dat is redelijk goed gelukt, een klein pakketje met kleding voor mij en de rest van de spullen om achter te laten. gelukkig mag ik ook etenswaren meenemen in mijn handbagage maar de bijna 100 breinaalden en haaknaalden moeten in de koffer is wel zwaar.

Ik heb mijn collage ook opgestuurd, dit is heel positief ontvangen. Ik heb bij de foto's alles in het roemeens geschreven en dat bleek ik ook goed gedaan te hebben. Ook het leren van wat roemeens valt me mee. Ik heb een cursus gekocht met elkedag een nieuwe les via een app. Dus Bunâ Seara.

Hier een duidelijk filmpje van waar wij gaan wonen en werken.

5/8  Uit eten geweest met mijn man en collega Janny en haar man bij de wok, dit is super gezellig geweest, het geeft voor beide heren een geruststelling te weten met wie iemand gaat.

22/8  Nog 2 weken dan is het zo ver, Janny heeft op kantoor van ons werk een collectebus neer gezet zodat we misschien wat  extra leuks voor het huis kunnen doen.  Ze heeft winterkleding voor de mensen mee en ook heeft zij nog wat lappenstof van de stoffenzaak www.karteris.nl uit Barneveld gehad. Mijn koffer is op 3 kg na vol.

04/09 vandaag mijn verjaardag, snoep en lees pakket gekregen van mijn dochter.man en kinderen voor onderweg.vanavond gezellig met zijn 2e gegeten in Elst.taxi geregeld en Ingecheckt rij 11 voor morgen.

5/9 vanmorgen om 8.30 vertrokken naar Janny na afscheid genomen te hebben van Gijs en dochter moeder en broer zijn we op weg gegaan naar schiphol. Om 10.15 waren we op schiphol. Afscheid van Hans. Vertrokken naar de incheckbalie koffer bij de drop of gebracht dit was nieuw voor ons. 21.9 kg in mijn koffer 24 bij Janny dus 1kg 2 truien in de container moeten droppen. Toe mocht de koffer mer 22.6 kg mee. Douane moest ik schoenen uit en mocht door geen enkel probleem. Janny moest riem af maar tich bleef hij piepen maar ze vonden niks. Koffie gedronken en in het vliegtuig we vertrokken 15 min later. In Kiev aangekomen was er veel onduidelijkheid of de koffer nu wel of niet meteen door zou gaan in Amsterdam was ons verteld dat we opnieuw moesten inchecken. Niemand spreekt er engels behalve de mensen in het vliegtuig. Dus maar kijken of de koffer mee komt. 20u plaatselijke tijd vertrokken naar Chisinau . Aankomst 20.55  even wat gegeten €5.44 en een taxI € 5./45. Op naar het Jumbo Hotel, krijgen we een balzaal van een kamer met 2 persoons bed en 1 los. Nu even wat drinken in een restaurant caffeeTaxiblues. Zo lekker pitten.

6/9 na een heerlijke maar warme nacht, lekker een douche genomen en een heerlijk ontbijt.10.30 u werden we opgehaald.    Als eerste kregen we de sleutel van het schattige huisje.Na een hartelijke ontmoeting met de ouderen bestaand uit voorstellen en een forse knuffel, kregen we een introductie gesprek met veronica en ecatharina . Koffie en wat lekkers er bij. Daarna de lunch en s'middags de rondleiding bij het huis en in het centrum gehad .Morgen gaan we helpen in het verzorgingshuis er zitten 20 mensen in het huis op 1 verpleegster. Ze werken 24 uur en dan 2 dagen af. Vanavond was een verrassing er stond s"avonds eten voor ons klaar terwijl niet besproken, morgen even doorgeven.

7/9  heerlijk geslapen  we werden alleen waker van de hond voor ons huisje. Om 9u een voortreffelijk ontbijt gehad. Vandaag gaan Janny en ik in het verpleeghuis werken. Na het eten hebben wij ons gemeld bij spectrum verzorgingshuis. We hebben een collega die is verpleegkundige Olga en lilly de medical assistent .Vanmorgen 3 mensen gedouched, gekleed en eten gegeven, koffie gedronken, kamers gesopt eten uitgedeeld en de lunch afwas gedaan.. Janny  ontbijtafwas gedaan, wandelen met de rolstoel, nagels geknipt. Om 14u onze lunch gehad en de werk lijst door genomen na de lunch opgeruimd en waren we vrij.  Wandeling naar de bergtop naar het kruis gemaakt . Terug naar het dorp voor een heerlijk glas fris en een milkshake. Begin van de avond kwam er een russische vrouw bij ons huisje ze had eten voor ons gemaakt. Gevulde paprika een gerecht van hier en Rusland.  Zo vriendelijk ze was aan het dansen met Elizabeth  en ons ook een beetje tipsy van de drank. We hebben tot 23u buiten gezeten was gezellig.  Elizabeth had  1 1/2  liter fles wijn gekregen.

8/9 wij waren om 7.15 wakker de wekker ging. Om 8 uur bij het verpleeghuis. Helaas hebben we toen niet veel gedaan omdat ze niet begrepen waarvoor we kwamen 1 bed opgemaakt en iemand uit bed geholpen. 9u ontbijt dit was zo lekker. Daarna heb ik kook raar gesneden en aardappelen.  Damesclub bestaatuit nagels knippen en lakken massage en de kapper. Gym gehad en toen de lunch. Na de lunch het veld in. Eten brengen thuis en sociale controle. Kleding en speelgoed gebracht naar een zeer arm  gezin. Dit maakt je overweldigend gelukkig. Alles paste het meisje van broekje jurkjes en schoenen.de pop hield ze in haar armpjes de hele tijd. Het eind van de midag zijn we met zijn 3e naar het centrum geweest ijsje gegeten. S avonds spaghetti  van gisteren op en na de koffie aan de wijn met Elisabeth.  Voor dat ik ging slapen werd ik misselijk en buikloop. Kon niet meer naar bed iedere keer ik ging liggen moest ik weer rennen.

9/9 de hele nacht ziek koorts buikloop en braken.nu vanmorgen is het redelijk behalve de hoofdpijn. Nu begin Janny ook misselijk  maar geen buikloop.  Na het ontbijt ben ik terug gegaan naar het huisje en hebt geslapen tot 10.30u Janny is niet uit bed geweest. Om 11.u hadden we de presentatie van ons dit was heel erg leuk.de mensen waren heel enthousiast. Daarna is Janny nog wel mee gegaan naar het volksdansen en toen naar het huisje ze is daar de hele dag gebleven. Ik heb de strijk gedaan en een broek gezoomd en aan het eind van de dag nog spelletjes met de bewoners. Samen met liesbeth boodschappen gedaan. Om 19.45 ons bed ingedoken en niet meer wakker geweest.

10/9 he he we zijn beide weer goed gemutst. Op naar het ontbijt. Om 10.30 met de bus naar Chisinau met zijn 3e. We hebben er de kunstmarkt en de gewone markt. Leuke dingen gekocht matroefkaart 7 delig en een jurk voor de kerk en parfum. Om half 6 waren we terug in straseni  daar hebben we een maaltijd genomen. Ik een calzone pizza en de andere saté met friet en 2x drinken we waren 10.17 euro kwijt wel klungelig bediening.maar ja????. 20.30u waren we weer thuis.  Eerst mijn voeten verzorgd zijn helemaal kapot gelopen diepe kloven door slippers met .nog lekker buiten gezeten en om 22.30u naar bed.

11/9 na toch nog een beroerde nacht van kramp in de buik toch redelijk fris wakker geworden. Vandaag naar de markt in straseni. Diverse dingen gekocht. S'middags lekker gehangen bij de blokhut.Joghurt gegeten omdat onze magen nog niks kunnen verdragen. S avonds lekker wat gelezen en gebabbeld met onze mede reiziger Elizabeth. 22.45 naar bed.

12/9 de hond voor de deur moeten ze even met tape dicht tapen want de hele nacht blaft deze hond. Ik kan me voorstellen als je hier voor een vakantie huisje komt dat je niet blij bent. Na het ontbijt zijn we gaan werken ik heb de potten uitgespoeld die de mensen voor hun voedsel meebrengen.toen hadden we verwen ochtend voor de ouderen make up kapper massage en gym. Toen in het spectrum de lunch gedeeld. Daarna heb ik tafels in de cantina gedekt svetta en tantiana stonden in de keuken. We hehebben om 14u de lunch.toe huishoudelijke taken ramengelapt samen Janny. Buitenkant stofvrij roosters gemaakt. De vloer gedweild. Potje domino gedaan. Nu lekker drankje centrum.gisteren had ik voor het zwarte een kom gekocht om drinken in te doen, vanmiddag was de kom met water weg en lig het hondje in de zo'n uitgedroogd dood te gaan. Ik heb hem opgepakt en onder de boom gelegd om te sterven een plastic bekertje met nog wat water maar 5 min later was ook dit plastic bekertje weg, zo zielig

13/9 vandaag gaan we naar de buitenwijken op huisbezoek voor zorg en voedsel.we zijn om 10 u vertrokken vajanka en Ion. voedsel gekocht en medicatie gehaald. We bezoeken 8 mensen. Bij de eerste vrouw die we bezochten hebben we het huisje schoongemaakt, haar nagels geknipt en gezochtend handen en voeten gewassen. ( zwart).bij de volgende  hebben we ook de boel opgeruimd zowel binnen als buiten. Er was een vrouw die had door een slechte doorbloeding open benen, eerst het oude verbandgaas er af en dan met waterstofperoxide gereinigd en toen zalf erop. Keukenpapier tegen het doorlekken en verband er over. (Het verband is van dat ouderwetse open verbandgaas). Verder de andere het zelfde. We hebben onderweg nog een oude Orthodoxekerk bezocht die gerestaureerd werdt. Een bijzondere leerzame dag geweest. S avonds in het restaurant een frietje gegeten heeft 11/2 uur geduurd voor we terug waren. Elvira een van de medical verpleegsters was jarig 50 die hebben we even gefeliciteerd koffie en taart gegeten. Toe moe maar zeker voldaan ons bedje in gedoken.

14/9 was vroeg wakker na een nacht vol dromen. Bedden afgehaald voor verschoning. Vanavond naar de opera voor een ballet uitvoering van het zwanenmeer.we hebben de duurste kaarten 10 euro (200 lei).  Vanmorgen wat spelletjes en wat met de daggasten. S middags zijn we gaan helpen in het huis.geholpen in huis heb de ramen gelapt in de cantina. Met ecatharing naar de markt geweest en de winkel voor materialen te kijken zo als matrassen en diverse andere dingen zo als winterschoenen voor de mensen. S avonds naar het theater we zijn om 16u met de bus naar Chisinau gegaan claudia reisde met ons mee en wees ons waar we moesten zijn.we hebben eerst een pizza gegeten naast de opera.het zwanenmeer was prachtig. Na afloop.nog lekker een wijntje . Met de taxi voor 150 lei naar huis. En naar bed

15/9 als eerst mijn kleindochter rosaley jarig alweer 14. Vanmorgen kwam in in het verpleeghuis het spectrum.  Daar was de kamer van Anna leeg ze lag erg slecht en was gisterenavond overleden, hier worden de mensen in 1 tot 3 dagen  begraven. Omdat ze geen koeling hebben. Ik heb de kamers allemaal uitgestopt en de ouderen geholpen met eten geven.s middags Na de lunch gaan we met viorika naar de mensen we mogen met zijn 3e mee we hebben 2 mensen bezocht waarvan beide mannen belegering zijn  een blind en een herseninfarct. De andere ook een herseninfarct.  We hebben ook een klooster bezocht , waar monniken  S'avonds ook nog wat boodschappen  gedaan en naar huis. Het hondje was inderdaad dood en opgehaald.

16/9 van morgen hebben we geholpen in het dagcentrum met de vrouwenochtend tot 12u toen ochtend gym met de ouderen eten gegeven in het spectrum.  Vanmiddag gaan we naar de bouwmarkt om huishoud trappen te kopen om goed  en veilig te kunnen werken ipv een stoel. We kopen er 2 een voor het dagcentrum en een voor het spectrum. Om 15.30 gaan we naar de kapper Janny kleuren, knippen en de pedicure en ik mijn nagels laten doen. Van de week wel naar de kapper.  En dat alles voor 250 lei of te wel €12.50voor mij en Janny totaal €24.

17/9 we gaan vandaag met zijn 3e naar de grootste wijnkelders van europa 250 km.Om 10.30 kwam de taxi voor 11.15u waren we daarmee moesten wachten tot 12u dan was de rondleiding.410 lei is 20 euro. We gingen met de auto door de gangen bij ons met de taxi dus. Dit duurde zeker 1 1/2 u. Wij hebben 3 soorten wijn geproeft de 3e was een 16% wijn erg lekker (magaritha) deze fles heb ik dus ook gekocht lijkt qua kleur op cognac . We hebben tijdens de proeverij wat mensen ontmoet en daar over het project gepraat. Deze jongeman komt uit Noorwegen en heeft thuis bij zijn ouders een farmaceutisch bedrijf en doen aan sponsering  hij wilde contact opneen voor sponsering voor de ouderen bij heeft een moldavie he vriendin vandaar dat hij hier was met moldavische vrienden samen waarvan de vrouw zwanger is. Na de proeverij namen we afscheid van ze en liesbeth dacht tegen de vader te zeggen gefeliciteerd en ik hoop dat alles goed gaat. Had ze de bediende afscheid gekust omdat hij ook op de vader leek maar die zat al in de auto, hij zei ik ken deze vrouw helemaal niet we lagen in een deuk.  Met de taxi naar Chisinau gebracht 400 lei met zijn 3e voor de hele tijd de taxi. De markt bezocht en koffie gedronken en s'avonds terug naar straseni met de bus.  Gegeten bij het restaurantje duurde  een half uur toen kreeg ik mijn pizza en Janny en liesbeth hadden nog niks toen ik het op had moesten ze nog een.half uur wachten voor dat zij de friet en spiesjes kregen. Samen €10.28.

18/9 stond vanmorgen op met waar ik al bang voor was een allergisch reactie.Gisteren de hele dag al jeuk rond de ogen en snot verkouden. Waarvan?? ik zou het niet weten 2 weken voor we gingen ook al toen kreeg ik prednisolon voorgeschreven. En nu niks bij me natuurlijk het was een kuur dus op. 9u Andre' kwam toevallig langs en hij is verpleegkundige op de amulance en hij zag het , zei meteen daar moeten we wat mee. Een half uur later hij had het ziekenhuis gebeld en stond met 2 spuiten en tabletten klaar.1 in de arm via ader en  tegen de allergisch reactie en 1 prednisolon in de bovenarm. Zo die deed zeer!!!  En tabletten voor de komende dagen. Nou daar ben ik weer mooi klaar mee. Kon ik er maar achter komen waar door ik deze reactie krijg, dit is al e 4e keer heb wel weer aan wat planten en bloemen gezeten. Gelukkig het is nu 11u en de injectie gaat werken, zo blij mee. We zijn naar de markt geweest en zitten bij de bakkerij voor de koffie en een berlinebol. Het is gek , maar we beginnen ons thuis te voelen. De mensen het geld en de veiligheid. Ondanks de  taalbarrière  beginnen we alles al goed te begrijpen. Met losse woorden in het Roemeens kunnen we toch al hele gespreken voeren. Iedereen bewoners, daggasten en collega"s begroeten ons als ze ons tegen komen op de markt,de winkel, ook mensen die we nooit gesproken hebben spreken ons aan, ze hebben van ons gehoord. Zo leuk.  Van de week was ik bij de plaatselijke apotheek geweest en er was een vrouw die vroeg waar we dat verband voor nodig hadden in het Engels. Verteld dat we het voor de ouderen gebruiken en dat we vrijwilligers zijn. Nu belde ze naar het centrum op dat ze deze week een gesprek met ons willen waarom we helemaal uit het buitenland komen om te helpen. Ze maken deze week een afspraak voor een interview. Ze schaamde zich dat de overheid daar niks doet. De krant of tv geen idee. Gegeten bij een luidruchtig  restaurant het eten was goed niet echt gezellig. Boodschappen gedaan en naar huis.

19/9 nog steeds snuffel snuffel, het is van 32 graden naar 23 nu kan het ook niet anders. Vanmorgen andre' gesproken en gevraagd wat de kosten zijn voor de medicijnen. Hij zei is een gift. Na het ontbijt zijn we de mega zakken paprika gaan snijden voor de weck potten wintervoorraad. Daarna zijn we steeklakens gaan maken op de naaimachine hele stapels stof geknipt en om gezoomd, we zijn om 17u gestopt helemaal gaar kan vsndaag geen laken meer zien nog 7 dan hebben we ze af. Dachten we lekker koffie te drinken in het centrum was daar de koffie op, jammer dan naar het flut tentje, koffie was gelukkig wel lekker maar buiten op het terras wel erg koud. Vroeg slapen.

20/9 na het ontbijt de oosterijkse filmploeg ontmoet jonge vrouw en man. Ze vertelde dat ze de komende dagen in de wijken gaan filmen.Wij zijn vandaag met drie ouderen naar Ortie verchi gegaan 40 km heen en 40 terug intree van het museum betaald voor de mensen. Ze waren heel enthousiast.  We zijn op de berg naar het klooster gelopen met de mensen. Een mooi klooster en een prachtig uitzicht. Net voor onze lunch waren we terug. Vanmiddag heb ik de lakens afgemaakt. Nu aan de koffie bij ons vaste tentje. American koffie 12 lei (54 cent)cappuccino 17 lei.(77 cent).  Het is hier erg koud nu 8 graden in de avond lekker binnen en vroeg naar bed.

21/9  als eerste na het ontbijt een mud aardappelen geschild Om 10u werd ik samen met een oudere naar haar woning gebracht een flat 4 hoog dus 9 trappen op. Een woon /slaapkamer, keuken en gang, badkamer. Ik heb daar de ramen gelapt, 3 tapijten de trap af en op  uit te kloppen, de vloeren gedweild.om 12.45u werd ik opgehaald zeiden ze maar het werd pas 13u dus geen lunch voor mij, meteen door naar max maak mogelijk project. Daar hebben verschillende mensen bezocht, waarvan een vrouw waar het huis van op instorten staat. Toen we terug kwamen was er geen stroom in het huis dus ook geen internet. Dan maar vroeg naar bed.

22/9 vanmorgen om 8.30u aan het ontbijt, geen internet. We hebben voor dat we weg gaan eerst taarten gekocht voor morgen. Daarna met home care naar de ouderen, we hebben 7 ouderen bezocht samen met Viorika en Ion. Een vrouw heb ik de haren geknipt. Nu gelukkig weer internet, zo aan de koffie en kijken voor het eten.we hebben een pizza gegeten met zijn 2e voor €6.90 inclusief drinken. Boek uitlezen en naar bed.

23/9 vandaag om 8.30 ontbijten want om 9u worden we gehaald door 2 studenten.we zijn uitgenodigd door een school voor het onderwerp doe goed. Een klas met studenten van 15/17 jaar. Voorstellen, vragen beantwoorden over goed doen. Verbeter de wereld begin bij je zelf. Filmpjes en foto's. Heel leuk en als afscheid een knuffel van de kinderen. Zo leuk. Om 11 uur delen we gebak uit en geven we aan afscheidsparty. We zongen eerst het lied . We will meet again , toen het onze vader de ouderen in het roemeens en Russisch. Toen kregen we bloemen kado's en noten en een diploma ???? Moest wel een traantje weg pinken. Iedereen gedag gezegt gekust geknuffeld en handen geschud.   s middags bij het spectrum het gebak uitgedeeld.  Morgen daar gedag zeggen . S avonds gegeten in het centrum met zijn 3e, spie met friet. En.voor het slapen nog een cognacje. Weltrusten!

25/9 het is 2.05u in Nederland 1 uur eerder. Ik moet eigenlijk naar de wc maar mijn bed ligt nog zo lekker plotseling schud er oets ligt , het lijkt of er een zware vrachtauto aankomt maar ik hoor geen motor. Ik maak Janny wakker ze dacht dat ze over een vrachtwagen droomde plotseling begint de vloer en omgeving hevig te schudden en het ebt na een tijdje rustig naschuddend weg zeker 20 sec heeft alles geduurd.we zijn nog even buiten geweest , maar onze blokhut is zeker een van de veiligste plekken hier. Denkend aan al die arme mensen in die krotjes. Vanmorgen natuurlijk als eerste op internet en ja het centrum van de aardbeving lag 150 km ten noorden van Boekarest  epischcentrum? In chisinau 25 km hier vandaan de meeste reacties volgens earthquake/seismologie's centrum.  Was toch een spannemde nacht. Ben net terug van de kapper van permanenten helemaal nog zo als ik het wou maar over een paar dagen dan valt het niet meer zo op dat het zo kunstmatig is, nu goed vettig houden zodat het niet gaat groesen. Nog naar de markt geweest en wat rond gehangen bij het koffietentje en ons huisje. Ik ging om 01.50u naar bed kon niet slapen.

25/9  na een beroerde nacht opgestaan om 7.15u kon de slaap niet te pakken krijgen naar elk geluid lag ik te luisteren. Na het omtbijt we zijn naar de markt en de bank geweest , koffie gedronken en toen de boel ingepakt.om 14u kwam Vasilie ons ophalen. Nu in het hotel met zijn 3e lliesbeth wilde graag mee dan hoefde Vasilie niet vannacht te rijden.s avond gegeten bij  taxiblues caffe ,heerlijke schnitzel met friet gegeten. 21u op bed.

26/9    04.15u  opgestaan om 5 uur kwam de taxi 70 lei. 6.30u naar de gate. 7.15u

Hartsuiker

Heel veel succes daar

Margaret

Heel veel succes hoor!!

Ina van oers

Nog heel veel succes leuk om alles te lezen gr ina

Greta

Leuk hoor om mee te lezen, en zo te lezen gelukkig ook weer
opgeknapt na jullie buikloop! Nog veel plezier hoor, groetjes
van ons 2tjes.